اخبار و مقالات

تاریخچه تلفن همراه

تاریخچه تلفن همراه

تاریخچه تلفن همراه

تاریخچه تلفن همراه :تلفن همراه که امروزه به عنوان وسیله‌ای ضروری به حساب می‌آید ابتدا سال ۱۹۷۳ مارتین کوپر به کمک شرکت موتورولا که وزن آن حدود ۲ کیلوگرم بود و ابعادی در حدود ۲۴ سانتی‌متر طول و ۴٫۴۵ سانتی‌متر عرض داشت، معرفی کرد

۶ سال پس از آنکه تلفن همراه ساخته شد در سال ۱۹۸۱ ، شبکه‌ی تلفن آنالوگ وارد عرصه‌ی ارتباطات شد. ابتدا G1  و پس از آن در سال ۱۹۸۳ دیانا تاک اولین تلفن همراه که با شبکه‌ی G1 کار می کرد، معرفی کرد.

همان سال‌های ابتدایی با آنکه این وسیله امکانات زیادی نداشت اما افراد زیادی تمایل داشتند که آن را خریداری کنند و برای دریافت آن در صف انتظار می‌ایستادند. پس از آن در سال ۱۹۹۰ شبکه‌ی تلفن به G2 و G3 ارتقا پیدا کرد و تلفن همراهی که در این سال‌ها ساخته می‌شد، امکانات بیشتری نسبت به نمونه قبلی خود داشتند.

تلفن‌های همراه از زمانی که به بازار معرفی شدند تا به امروز بسیار پیشرفت کرده‌اند و مسیر متفاوتی را طی نموده اند.امروزه این وسایل به عنوان جزء جدایی ناپذیر از زندگی ما شناخته می شوند و روز به روز در حال توسعه و گسترش می باشند.

جالب است بدانید که در سال ۱۹۹۲ اولین اس‌ام‌اس جهان در کشور انگلستان ارسال شد. شخصی به نام نیل پپورث که ۲۲ سال سن داشت و توسعه دهنده مخابرات بود در واقع این سرویس پیام رسانی را برای شرکت Vodafone ایجاد کرد. این پیام حاوی محتوای Merry Christmas بود و برای یکی از مدیران شرکت Vodafone بنام ریچارد جارویس ارسال شد.

در سال ۱۹۹۶ خانواده های بریتانیا بیشترین میزان خرید گوشی های همراه را به نام خود ثبت کردند و این آمار به ۸۰ درصد رسید در واقع دلیل آن که خانواده‌های زیادی در این کشور تمایل داشتند تا گوشی همراه داشته باشند به خاطر راه اندازی پرداخت غیر قراردادی توسط شرکت Vodafone Prepaid بود.

در سال ۲۰۰۰ نیز شرکت نوکیا گوشی همراه خود را به بازار عرضه کرد تعداد واحد فروش به ۱۲۶ میلیون رسید. همین طور در کشور ژاپن نوع دوربین دار آن به نام sharp J-SH04 وارد بازار شد. تنها مشکلی که وجود داشت این بود که این تلفن های همراه دوربین دار فقط در ژاپن قابل استفاده بودند. سپس در سال ۲۰۰۷ شرکت اپل گوشی موبایل خود به نام آیفون را به بازار عرضه کرد و در سال ۲۰۰۸ اولین موبایلی که با سیستم عامل اندروید کار می‌کرد معرفی شد.

در حال حاضر بزرگترین شرکت هایی که به تولید تلفن همراه می پردازند می‌توان اپل، سامسونگ، نوکیا، شیائومی و غیره را نام برد. طبق رقمی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد تعداد مشترکانی که از تلفن همراه استفاده می کردند ۴۵ میلیارد نفر می رسید زیرا بسیاری از افراد چند خط و اشتراک داشتند.

در نتیجه تلفن های همراهی که تنها چند دکمه جهت شماره گیری و برای پیامک فرستادن را داشتند به گوشی‌های هوشمندی تبدیل شده‌اند که بسیاری از نیازهای روزانه‌ی افراد را برطرف میکند.

بر روی این گوشی های هوشمند سیستم عامل هایی از جمله اندروید، ios، و ویندوز فون نصب می‌شود و به کمک این سیستم عامل سخت افزار و نرمافزار با هم ارتباط برقرار کرده و می‌توان از نرم افزارهای بانکی و یا خرید و رزرو و آموزش استفاده کرد.

تمام تلفن های همراهی که امروز در بازار موجودند اجزای مشترکی دارند که به شرح زیر می باشد:

۱- Cpu که پردازنده تلفن به حساب می آید
۲- باتری که منبع تغذیه این دستگاه است و گوشی بر پایه آن روشن می‌شود.
۳- صفحه کلید برای تلفن های ساده و صفحه نمایش لمسی برای تلفن های هوشمند که برای تعامل با تلفن به آن نیاز است.
۴- سیم کارت و کارت های R-UIM
در این مقاله  مختصر به تاریخچه تلفن همراه پرداختیم

مارو دنبال کنید در اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *